TEKNÄ°K EKÄ°P
Müzikal, müzikli tiyatro, konser, tiyatro, dans gibi sahne sanatlarında, seyircinin hikayeyi, duyguyu, konuyu anlamasını saÄŸlamak adına anlatıcılar sahnedeki kiÅŸilerdir, müzikal camiasında vokal olarak isimlendirirler. Vokaller sahneyi oynarlar, ÅŸarkıları söylerler, hikayenin kahramanlarıdırlar. Ancak, vokallerin sahnede oluÅŸunu seyirciye aktarmak da gerekmektedir.
Karanlık, sessiz veya mimiklerin ya da mekanın anlatılamadığı bir müzikal eksik kalır, bir yandan da gösteriler canlı orkestra ile yapıldığından bu da ayrı bir planlama gerektirir. Bu sebeple sahne arkasında iÅŸleri yürüten bir teknik ekip bulunmaktadır.
Teknik ekibin amacı seyirciye; oluÅŸturulan sahneyi, müziÄŸi, duyguyu ve mekanı aktarmaktır. Bu amaçla sezon boyunca çalışılır. müzikal oluÅŸturulur. Teknik ekip kendi içinde dekor, prop, kostüm, makyaj, ışık ve ses alanlarına ayrılır. Sahnede gördüÄŸünüz her ÅŸey, gösteri hazırlık sürecinde teknik ekip tarafından yaratılmış ve sahneye konmuÅŸtur.
DEKOR
Bir sahnenin zaman ve mekanı doÄŸru aktarması, seyirciyi içine alması ve gerçeklik saÄŸlaması için sahnede dekor bulunur. Dekor, bir sokağı anlatmak adına yan yana dizilmiÅŸ binalar; bir evin giriÅŸini anlatmak üzere duvarlar, kapılar ve merdivenler veya suyun altındaki bir balık kasabasını anlatmak üzere yosunlar, kabuklar ve kumdan bile oluÅŸabilir. Dekorcular, bu dekorları oluÅŸturmak, bulmak ve sahneye koymakla yükümlü kiÅŸilerdir. Sezon boyunca dekorcular sahnenin boyutlarına, sahne geçiÅŸlerine, müzikalin geçtiÄŸi zaman ve mekana göre planlama, tasarım ve oluÅŸturma sürecinden geçerler.
AKSESUAR
​
Dekor çoÄŸunlukla sabit objeleri yaratırken, prop da hareketli, ve ‘’kullanılan’’ objeleri yaratır. Örnek olarak bir kiÅŸinin sakatlığını aktarmak için koltuk deÄŸneÄŸi, gururlu bir ÅŸövalyenin kılıcı veya iyi cadının elindeki ışıklar saçan asa verilebilir. Proplar vokallere hikaye aktarma aÅŸamasında ayrıntıları gerçekçi verme ÅŸansı sunar. Propçular, bu propları oluÅŸturmakla yükümlüdürler. Sezon boyunca sahnelerin içeriÄŸine, kullanım kolaylığına, ayrıntılandırmaya ve kostümle uygunluk saÄŸlamaya göre planlama, tasarım ve oluÅŸturma sürecinden geçerler.
© Matthew Murphy
© Matthew Murphy
© Matthew Murphy
© Matthew Murphy
© Matthew Murphy
© Matthew Murphy
© Matthew Murphy
© Joan Marcus
© Deen van Meer ve playbill.com
KOSTÜM
Vokallerin, karakterlerini replikleri ve hareketleriyle anlatmalarının yanı sıra, gerçek hayatta olduÄŸu gibi, giyim kuÅŸamlarıyla da anlatmaları gerekir. Bir hemÅŸirenin beyaz, kısa kollu önlüÄŸü, bir Fransız devrimcisinin kırmızı fuları, veya bir kaplumbaÄŸanın sırtındaki kabuÄŸu onları sahneye çıktıkları anda seyirciye tanıtır. Kostümcü, bu kostümleri hazırlar. Hazırlamak, müzikal tanıtmak, zamanı ve mekanı bilmek, yönetmenlerden ve vokallerden onay almak ve oluÅŸturmak demektir. Kostümler dikilebilir, ‘yapılabilir’, bulunabilir veya satın alınabilir.
MAKYAJ
​
Günlük hayatta insanlar güzelliklerini ön plana çıkarmak veya kusurlarını kapatmak üzere makyaj yaparlar ancak müzikalde amaçlar bambaÅŸkadır. Temelde, mimikleri seyirciye daha kolay aktarmak ve/veya vokali o karaktere dönüÅŸtürmek vardır. Aktarma kısmı önceliklidir çünkü sahne sanatları çok güçlü ışıklar altında oynanır ve bu ışıklar, en kuru ciltlerde bile fazlasıyla parladığı için mat olmayan yüzeyler seyirci tarafından, özellikle uzaktalarsa çoÄŸunlukla seçilemez. Eklenip güçlendirilmiÅŸ gölgeler ve belirginleÅŸtirilmiÅŸ yüz öÄŸeleri, bu ışıkların altında, mesafeye raÄŸmen seyirci tarafından anlaşılabilir hale gelir. DönüÅŸtürmeyse, vokalleri karaktere sokmaya yarar, yani 19 yaşında bir erkeÄŸi yaÅŸlı bir kadın haline, veya standart bir kiÅŸiyi korkutucu bir hayalete çevirebiliriz. Bu süreç, uzun ve ayrıntılı plan ve tasarım aÅŸamasından sonra denemelerle sahneye hazır ürün çıkarmaktan geçer.
IÅžIK
​
Müzikaller, çoÄŸunlukla duvarlara çevrili, karanlık salonlarda oynanır, bu sebeple sahnenin aydınlatılması vokallerin seyirci tarafından görülmesi veya görülmemesi için çok önemlidir. Sahnenin dramatik ışıklandırılmasıyla seyirci bir evin salonunda, karanlık bir zindanda, karakterin rüyasında olduÄŸunu hissedebilir veya aynı sahnenin iki farklı ucundaki ışıklarla aynı anda iki mekanı birden yaÅŸayabilir. Işık olması sahneyi baÅŸlatır ve karanlık sahneyi bitirir. Işıkçılar, hazırlık sürecinde drama çalışmalarını izler, yönetmenlerle beraber sahneyi ne miktarda, nerede, ne zaman aydınlatacağını veya ne renge boyayacağını tasarlar, ve gösteri sırasında ışık masasını kontrol eden kiÅŸilerdir.
SES
Gösteri sırasında salon tamamen sessiz olsa da, vokallerin ve orkestranın sesi bütün seyirciye salonun akustiÄŸi veya dış ses yüzünden aktarılamayabilir. Bunun için çoÄŸunlukla ÅŸarkılardan oluÅŸan müzikaller, çoÄŸunlukla elektronik destekli olarak seyirciye duyurulur. Bunun amacı, vokallerin birbirleriyle olan ses dengesini, her repliÄŸin ve ÅŸarkı sözünün net bir ÅŸekilde duyulmasını, orkestranın tüm elemanlarının müziÄŸe doÄŸru ÅŸekilde duyularak katılmasını ve yoÄŸun müzikle bile vokallerin duyulabilmesini saÄŸlamaktır. Sesçiler, hazırlık sürecinde vokallere saÄŸlanacak mikrofonların düzenini, orkestranın enstrümanlar arasındaki ses düzeyini ve sahnenin sesi doÄŸru aktarmak adına nasıl planlaması gerektiÄŸini ayarlayan kiÅŸilerdir.
SÄ°Z DE MÜZÄ°KALÄ°N BÄ°R PARÇASI OLMAK Ä°STÄ°YORSANIZ, TOPLULUKLARIN SEÇMELERÄ° Ä°ÇÄ°N TAKÄ°PTE KALIN!