top of page
Yazarın fotoğrafıGörkem Eren

Kan Kırmızı Bir Merhaba...


Tekrar Merhaba;

Ve tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar, tekrar...


@ randyreport.blogspot.com

Reigen Skandalı

Arthur Schintzler Reigen isimli oyunu 1897 yılında yazdığında henüz halkın bu oyuna hazır olmadığını biliyordu. Belki de tam olarak bu nedenden ötürü 1900 yılında gizli saklı iki yüz adetlik basımın ardından 1920 yılına kadar sahnelenmedi. Sahnelendiğinde ise ateşlenen tepkileri bir kaç cümle ile özetlemek mümkün; “Yahudi pornocu!” yahut “Reigen Skandalı”.


@ claje.asso.fr

Ancak bütün bu karşı çıkmalara rağmen, oyunun başarısı reddedilemez boyutlara ulaşmıştı; Viyana’da Almanca olarak hazırlanan basımda kırk bin kopya satılmıştı. Rusya başta gelmek üzere, Çekoslovakya, Amerika, İngiltere, Almanya ve defalarca sinemaya uyarlamış olan Fransa dahil bir çok farklı sahnede defalarca kendine yer buldu.

1922 yılında Psikanalizin kurucu babası Sigmund Freud’un Schintzler’e yazdığı şu cümlelerle Schintzler'in başarısının tasdiklendiğini net bir biçimde kabul edebiliriz; “İnsanlar üzerindeki yıllar süren çalışmalarımdan öğrendiklerimi, kendine doğru yaptığın bir yolculuk sonucunda içgüdüsel olarak çözümlemiş bulunuyorsun.”

Şimdi gelelim bu oyunumuz tam olarak neden bahsediyor: Toplamda on adet sahneden oluşan oyun, belli bir matematik içerisinde statü ve ilişkileri inceliyor. İlk olarak 1989 Viyana’da yer alan sahneden başlayarak devam eden her sahnede farklı bir zamanı ve farklı koşulları temsil ediliyor.

  1. Fahişe ve Asker

  2. Asker ve Hizmetli

  3. Hizmetli ve Genç Centilmen

  4. Genç Centilmen ve Gence Eş

  5. Gence Es ve Koca

  6. Koca ve Küçük Kadın

  7. Küçük Kadın ve Şair

  8. Sair ve Oyuncu

  9. Oyuncu ve Kont

  10. Kont ve Fahişe

1993 yılında, The Wild Party’den tanıyabileceğimiz Tony adayı Micheal John LaChiusa; 1920’lerin skandal oyunu Reigen’i müzikale adapte ederek, Off-Broadway sahnesine yeni bir isimle koyuyor.


@ wikiwand.com

HELLO AGAIN – Tekrar Merhaba

Bu on sahnelik hikayeyi bastan ele alan ve dönemine uyarlayan LaChiusa; Annie Get Your Gun’dan Once On This Island’a bir çok müzikale imza atmış, koreograf, yönetmen, yazar Graciela Daniele’yi yönetmen ve koreograf koltuğuna oturtmuş bulunuyor. İkilinin elinden çıkan eser yüz bir defa sahnelendikten ve “En iyi müzikal” dahil olmak üzere sekiz adet Drama Desk Ödüllerine aday gösterildikten sonra bir süreliğine perdelerini kapatıyor. 2001 yılında Londra’da tekrar adapte edilene kadar sessizlik içerisinde gelişen müzikale, en son adaptasyon 2017 yılında Tom Gusafson yönetmenliğinde çekilen filmle; Audra McDonald, Cheyenne Jackson, Martha Plimpton, Rumer Willis ve daha bir çok isimle ortaya çıkıyor.


@ parade.com

Hello Again / Reigen hakkındaki en ilgi çekici kısım hikayenin sınırlarının çok esnek olmasıyla beraber, yaratıcı ekibe geniş olanaklar sağlaması olabilir. Karakterlerin cinsiyetlerinden, aralarındaki ilişkilerin ne kadar çiğ, hassas, yırtıcı olabildiğine kadar; bir çok alanda tercihlerle dolu bir açık büfe sunulmuş oluyor. Müzikal boyunca gözümüze takılan kırmızı nesne ise bütün hikayelerin altında yatan ateşli çarpıklığı yansıtır nitelikte;


Fahişe ve Asker

1901 yılında, bir Amerikan askeri, New York şehrinin sokaklarında, onunla flört eden bir fahişe ile yakınlaşır. Asker fahişe ile nehrin üzerinde gizlice seks yapılan bir kayıkhaneye giderler. Daha sonra asker, fahişe ödemesini istediğinde, ona bir çöp gibi davranıp ve oradan uzaklaşır.

Asker ve Hemşire

1942'de bir asker bir yeraltı partisine gider. Tepsi taşıyan güzel bir hemşire fark eder ve onunla flört etmeye başlar, ertesi gün savaşa gideceğinden, geceyi onunla geçirmesini ister. Hemşire ilk başta utangaç davransa da, dışarıda bir arabada ayaküstü seks yaparlar. Hemşire, askerin eve kadar eşlik etmesini ister ancak asker, bir şeyler içmek için onu yağmurda yalnız başına bırakır.

Hemşire ve Kolej Çocuğu

1967'de, ayak bileğini zedeleyen, zengin bir üniversite öğrencisi ile ilgilenmek için bir hemşire tutulur. Çocuk ise hemşire ile flört etmeye çalışır. Annesi evden ayrıldığında, hemşire onu yatak odasından baştan çıkartır. Daha sonra, hemşire çocuğu bağlı şekilde olduğu yerde bırakıp gider.


Kolej Çocuğu ve Genç Kadın

1929'da bir üniversite öğrencisi, genç bir evli kadın olan sevgilisiyle buluşmak için filmlere gizlice girer. Film sırasında oral seks yapmayı denediklerinde genç erekte olamaz ve ancak kadına sahip olamadığında, çekici olduğunu itiraf eder. Bunun üzerine kadın çekip gitmeye çalışsa da, genç onu tekrar denemeye ikna eder. Her şey bittikten sonra, bir sonraki buluşmayı ayarlamaya çalışan kadını, genç yarım yamalak sözlerle bırakır.

Genç Kadın ve Koca

1956'da, evli bir çift ilk yıldönümleri için tiyatroya hazırlanır. Kocasından daha genç olan karısı, küçük bir şov ile onu baştan çıkarmaya çalışır ama kocası ilgisiz davranır ve insanların “özlemden ötürü” arzu etmelerinin ne kadar günahkâr olduğunu söyler. Kadın sonunda kocasının onu sevip sevmediğini sorar; kocası her ne kadar sevdiğini iddia etse de seks hayatları yoktur. Kadın, eşi ile tanıştığı aynı gün karşılaştığı “Tom” isimli bir adam ile olsaydı hayatının nasıl olacağını merak eder.

Koca ve Genç Adam

1912'de, Titanik'te, karısı olmadan seyahat eden zengin bir adam, kabinde akşam yemeği için ona katılmak için çekici bir hizmetkârı ikna eder. Zengin adam genç erkekle flört etmeye başlar. Genç adam banyoya girdiğinde, gemi bir buzdağına çarpıp batmaya başlar. Güvenlik, adamı dışarı çıkması konusunda uyarır ancak adam odada kalır ve gence gerçeği söylemek yerine onu baştan çıkarır. Genç adam, New York'a vardıklarında ona katılabileceğini söyler, bunun üzerine adam geminin battığını itiraf eder. Genç adam öfkelenir ve kaçar.


Genç Adam ve Yapımcı - Yazar

1976 yılında, bir film yapımcısı kamerasını vahşi bir partinin devam ettiği bir gece kulübüne getirir. Çekici bir genç adamla dans eder ve ona yaklaşır. Yapımcı basta yalan söyleyerek, Paul Newman için büyük bir film üzerinde çalışan bir Hollywood senaristi olduğunu iddia eder ve genci dairesine davet eder. İki adamın tutkulu cinselliği sırasında ve yapımcı’ ikisinin aşık olduğunu ve sonunda evlendiğini hayal eder; ancak gerçekte, yapımcı, yaptığı iş hakkında yalan söylediğini itiraf eder ve genç evi terk eder.

Yapımcı - Yazar ve Oyuncu

2002'de bir şarkı yazarı eski kız arkadaşına yardım eder, ünlü bir aktris-şarkıcıyı pop müzikten geri dönüş yapmaya, yeni bir stil ile çalışmaya ikna eder. Şarkıcı başarısız olacağından korktuğunu itiraf eder. Yazar onun ne kadar seksi olduğunu söyleyerek güvenini arttırır ve cinsel ilişkiye girer. Şarkıcı, ona onu sevdiğini söylemesini ister ancak ona ayrıldıklarını hatırlatır; şarkıcıyı kızgın ve şokta olarak bırakır.

Oyuncu ve Senatör

1989'da eski bir oyuncu, başkanlık için yarışan bir senatörün danışmanı ve halkla ilişkiler müdürü olarak çalışmaktadır. İki kadın gizli bir ilişki içerisindedir. Etraflarını saran koşullar ilişkilerini zedelemektedir ve oyuncu gizli kalmayı kabul ederek senatöre büyük bir armağan verdiğini belirtir. Senatör kendisi için hazırlanan partide, oyuncuyu yalnız bırakarak uzaklaşır.


@ nytimes.com

Senatör ve Fahişe

2012 yılında bir senatör, iki yönlü bir kamerayla maskeli bir erkek fahişeyle konuşur. Senatör, yaptığı işi yapmaktan mutlu olup olmadığını sorar ama fahişe cevap vermeyi reddeder ve ona neden onunla konuşmaya devam ettiğini sorar; Senatör de cevap vermez. Senatör, önceki gece bir yabancıyla yatağında uyandığı bir rüyayı anlatır. Gerçek hayatta fahişe ile olan oturumu sona erer ve senatör ayrılır. New York şehrinin sokaklarında yürümeye başlar.

Her birimiz aslında, çarpık da olsa, birilerini aramıyor muyuz?

O zaman, tekrar merhaba.

0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page